מזונות ילדים במשמורת משותפת

0
7073
מזונות ילדים במשמורת משותפת

ברוב פסקי הדין והסכמי הגירושין שהיו בעבר המשמורת היתה בידי האם, פרט למקרים חריגים, שבהם האם ויתרה על המשמורת, או בעקבות בעיית בריאות קיצונית, שמנעה ממנה להיות משמורנית על ילדיה.

משמורת משותפת

בשנים האחרונות אבות רבים דורשים להיות מעורבים ונוכחים בגידול ילדיהם ברמה היומיומית. הדבר נובע, בין השאר, משינויים, או מהתפתחות המשפחה. עיקר השינוי מתבטא בנוכחות הגוברת של האב בחיי ילדיו. הנשים הישראליות הן ברובן נשים עובדות, במקרים רבים במשרה מלאה, חלקן במשרות תובעניות. במרבית המשפחות עוד בתקופת הנישואין יש חלוקה שווה, או קרובה לשווה, בהשגחה ובטיפול יומיומי בילדים. כך התפתח למעשה המושג "משמורת משותפת".

מהי משמורת משותפת?

המשמורת המשותפת משמעותה חלוקה שוויונית בזמן בו שוהים הילדים אצל כל אחד מההורים. קיימים שני תנאים לקיומה של משמורת משותפת:

שני ההורים יגורו בקרבת מקום, באופן שיאפשר לילדים להמשיך ולהיות נגישים למוסדות החינוך ולסביבתם החברתית.

קיום מערכת יחסים תקינה בין ההורים. המשמורת המשותפת והמעורבות השוויונית של שני ההורים בחיי הילדים דורשת מהם שיתוף פעולה וקיום תקשורת לעיתים תכופות.

לצד האבות, שעבורם המשמורת המשותפת היא המשך טבעי למה שהיה בבית, ישנם אבות, שבתקופת הנישואין היו פחות מעורבים בחיי הילדים, והעבודה עמדה בראש סדר העדיפויות שלהם. עכשיו, כאשר הגירושין בפתח, הם חוששים לאבד את הילדים, ודורשים משמורת משותפת, תוך נכונות לוותר על שעות עבודה מרובות לטובת הילדים. לצד רצונו של האב להיות מעורב ושותף מלא בקבלת ההחלטות בענייני ילדיו גם הממסד (בתי המשפט, גורמי רווחה ואנשי מקצוע בתחומי ההורות ובריאות הנפש) מכירים היום בצורך של הילד בנוכחות פעילה של שני ההורים בחייו.

תשלום מזונות ילדים במשמורת משותפת

מזונות ילדים במשמורת משותפתבאופן כללי דמי מזונות בסיסיים עומדים היום על קרוב ל- 1,300 ₪, שעליהם נוספים דמי מדור, בשיעור של 30% מגובה שכר הדירה במקרה של ילד אחד, 40% כשמדובר בשני ילדים. גובה המדור המקסימלי הוא כ- 50%, לשלושה ילדים ומעלה. בנוסף לדמי המזונות והמדור מחויב האב בתשלום מחצית מהוצאות החינוך, הבריאות והטיפול בילדים. הוצאות אלה בין היתר מטפלת, או מעון/צהרון, חינוך לא פורמאלי (חוגים, תנועות נוער וכו'), שיעורים פרטיים והוצאות רפואיות, שאינן כלולות בביטוח הרפואי, שכוללות רפואת שיניים, משקפיים, טיפולים רגשיים ופרא רפואיים. החל מגיל 18 או מסיום התיכון מחויב האב בתשלום 1/3 מדמי המזונות. עם סיום השירות הצבאי, האב אינו מחויב עוד בתשלומים עבור ילדיו. גובה המזונות במשמורת משותפת נמוך ב- 25%, מכל מה שמפורט כאן.

בשנים האחרונות החל להיווצר לחץ ציבורי לשינוי שיטת החישוב של דמי המזונות, והמלצות ועדת שיפמן, אכן קוראות לשינוי השיטה. הדבר הגיע לכותלי בית-המשפט, ואנו עדים לפסקי דין פורצי דרך, כמו הפחתה משמעותית בדמי המזונות במשמורת משותפת, או התחשבות בגובה השכר שמרוויחה האם ושכרו של האב, ובהתאם לכך לקבוע את גובה דמי המזונות. התקדים המשמעותי ביותר היה בשנת 2013 בפסק דין של השופט יעקב כהן, מבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון. השופט כהן פטר את האב מתשלום מזונות, כיוון ששכרו דומה לשכרה של האם. הוא ציין בפסק דינו את הסתירה הקיימת בין הדין האישי (שנובע מהדין העברי), אשר פוטר את האם מהאחריות לפרנסת ילדיה, לבין הזכות לצדק, שוויון והגינות.

דמי מדור במשמורת משותפת

דמי המדור אינם כלולים בתשלומי המזונות, שיהוו בסיס להנחה שיקבל האב בהסדר של משמורת משותפת.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here