נקלעתם להליך גירושין? זהו המשמעות של זכויות הילד בתוך ההליך הזה

0
2514
גישור משפחה
קרדיט PIXABAY

גירושין הם אירוע מורכב, שמתרחש במספר ממדים בו זמנית. מלבד המטען הרגשי הכבד שמתלווה לאירוע, ישנם גם צדדיים משפטיים בעלי משמעות רבה. חלוקת הרכוש והכספים היא צעד שברור לכולם שיש לתת עליו את הדעת. בנוסף לזה, אם ישנם ילדים לזוג המתגרש, יש לדבר משמעויות מרחיקות לכת.

חשוב להכיר את זכויותיו של הילד ואת ההשפעה שלהם על הליך הגירושין. הכרה מעמיקה של הנושא תוכל להפוך את הליך הגירושין שלכם ליעיל יותר ולמנוע מכם ומהילדים שלכם סבל מיותר, ולעיתים נזק עם השפעות משמעותיות. הנה כמה דברים שאסור לכם לפספס:

כל הורה אחראי על שלומו של ילד, ולדאוג לו לחינוך, לטיפול נאות ומילוי כל מחסורו. הדבר נכון הן כשההורים חיים ביחד והן כאשר הוריו של הילד התגרשו. לאחר הליך גירושין על ההורים לנהל יחד תוך הסכמה משותפת את חייו של הילד, והדבר כולל את הצורך בהסכמתם על כל סוגיה מהותית הנוגעת לחייו.

אחד הנושאים שנמצאים בליבת המחלוקת הוא הסדרי הראייה: לאור העובדה ששני ההורים אינם חיים יחד, הילד מחלק את חייו בין הבית של אביו ובית הבית של אימו. לעניין הזה ישנה משמעות רגשית רבה, וחשוב לאפשר לילד לחיות עם שני הוריו, על אף חוסר הנוחות שעלול להיגרם מכך.

הדבר המומלץ ביותר הוא שההורים בעצמם יקבעו מהי חלוקת האחריות ביחס לילדים. החלוקה צריכה להיות מקובעת בהסכם משפטי שיגובה ע"י בית המשפט. אם ההורים לא הצליחו להגיע להסכם ישנן כמה אפשרויות כיצד בית המשפט יחלק את האחריות על הילדים:

  1. הילדים יהיו תחת אחריות האם, והם יתגוררו בבית שלה. האב יקבל זמן מוגדר בשבוע שבו הוא יכול לראות את הילדים ולקחת אותם לבילוי. כמובן שקיימת גם אפשרות הפוכה שבה הילדים באחריותו של האב ולאם מוגדרים זמנים קבועים לבילוי עם הילדים.
  2. משמורת משותפת – מצב שבו האחריות על הילדים מחולקת באופן שווה בין ההורים. כדאי לדעת שבשנים האחרונות ההסדר הזה הולך ותופס פופולריות במדינת ישראל ויש לו יתרונות רבים, ומחקרים מראים את השפעתו החיובית על הילדים.
  3. לעיתים נדירות בית המשפט מחלק את האחריות על כל אחד מהילדים בצורה שונה.

הכרעותיו של בית המשפט לוקחות בראש ובראשונה את טובת הילד, ולאור השיקול הזה גוזרות את ההכרעה לגבי חלוקת האחריות עליו. חשוב לציין שע"פ החוק הישראלי לילד מגיל 6 ניתנת הזכות להביע את דעתו בפני בית המשפט לגבי הסדרי הטיפול בו והעדפותיו השונות.

הנושאים המוזכרים לעיל הם נושאים בדיני משפחה, והם בעלי מורכבות משפטית רבה מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה לענייני משפחה שמנוסה בתיקי גירושין כדי להגביר את הסיכוי שלכם לקבל את מבוקשכם. שירות של עורך דין  גירושין טוב הוא הצעד החשוב ביותר שעליכם לעשות לפני תחילת ההליכים.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here