הליך גירושין בבית המשפט

0
3422
הליך גירושין בבית המשפט

הליכי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה בישראל פועלים במקביל לבית הדין הרבני שלו יש את הסמכות הבלעדית לקבל החלטות הקשורות לנישואין או גירושין במדינת ישראל. הפנייה אל בית המשפט בהקשר של גירושין מתבצעת ברוב המקרים עקב הקשיים להשגת הסכם גירושין אשר מרצה את כל הצדדים. הנושאים השכיחים ביותר שעליהם דנים בבית המשפט לענייני משפחה בישראל הם משמורת על הילדים, מזונות האישה או הגבר ומזונות הילדים, הצורה שב הבני הזוג יחלקו את הרכוש המשותף בניהם ועוד. ברוב המקרים הסיבה המרכזית לאי ההסכמות בנוגע לבניית הסכם גירושין בין בני זוג זה נושא האגו והטינה שמצויה בניהם. זוהי גם אחת הסיבות השכיחות לכך שמרבית הגירושין במדינת ישראל מתבצעים בצורה לא נעימה לאף אחד מבני המשפחה הנמצאים בתוך התהליך. הליך גירושין בבית המשפט יכול להיות אופציה מצוינת להגיע להסכם מכבד, כאשר בית המשפט ברוב המקרים שם לנגד עיניו את טובת הילדים בראש סדר העדיפויות.

איך מתחילים הליך גירושין בבית המשפט לענייני משפחה?

כאשר ניגשים אל בית המשפט בפעם הראשונה מגישים בקשה ליישוב סכסוך, הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי כל אחד מבני הזוג גם ללא הסכמתו של הצד השני. במהלך יישוב הסכסוך, יגיעו בני הזוג אל מפגשי גישור כאשר המטרה העיקרית היא להוריד מעט את מפלס האגו ולנסות להגיע להסכמות בין בני הזוג. בחלק לא קטן מהמקרים, ההסכם נבנה כבר בשלב הגישור ואין צורך להגיע למצב שבו אחד מבני הזוג מגיש בקשה לתביעה ומשפט בפני שופט.

אך אם בני הזוג אינם מצליחים להגיע להסכמות בשלב הגישור, לא יהיה מנוס מהגשת תביעה אל בית המשפט לענייני משפחה. הליך גירושין יכול להיות ארוך ומפרך, ולכן חשוב מאוד לקחת זאת בחשבון עוד בטרם ניגשים למהלך הזה. במהלך הדיונים תצטרכו להצטייד בכל המסמכים הנדרשים, וכל מסמך אשר יכול לחזק את הטיעונים שלכם על פני הטיעונים של הצד השני.

מהם ההבדלים בין הליכי גירושין בבית המשפט לבין הלכי גירושין בבית הדין הרבני?

מיד עם ההחלטה כי ברצונכם לפרק את החבילה ולהתחיל תהליך גירושין, עליכם לקבל החלטה לא פחות חשובה – היכן לקיים את הליך הגירושין שלכם. האפשרויות שעומדות לרשותכם הם בין בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני כאשר לכל אחד מהם יש את הסמכות ואת הרשות לדון בנושא זה במדינת ישראל. חשוב להבין כי ברגע שהחלטתם על פתיחת תיק במקום מסוים, לא תוכלו בעתיד להעביר את התיק למקום השני. לכן ההחלטה שלכם צריכה להיות החלטה גורפת וחד משמעית כך שלא תמצאו את עצמכם מתחרטים עליה בעתיד.

הדעה הרווחת היא כי התייעצות עם איש מקצוע בדמות עורך דין או מגשר גירושין יכולה לעשות את העבודה עבורכם, אנשי מקצוע אלה יוכלו לעזור לכם להחליט היכן לפתוח את תיק הגירושין שלכם, ואיזה מוסד יהיה הטוב ביותר עבור אורח החיים שלכם ועבור הציפיות שלכם מהדיונים בסופו של יום.

הליך הגירושין דרך בית המשפט לענייני משפחה מתנהל בצורה יותר חופשית אל מול הליך גירושין בבית הדין הרבני. הדיונים בבית המשפט הם הרבה יותר חופשיים, ובמהלכם כל אחד מהצדדים יכול להביע את דעתו ואת הסיבות שהביאו את בני הזוג למצב שבו הם מפרקים את החבילה. שיטה זו תהיה אולטימטיבית לכל אותם בני הזוג אשר רוצים להיות בקשר לאחר הגירושין או לפחות לקיים יחסים תקינים שיכולים להוביל את שניהם להצלחה עתידית.

מול האופציה הזאת עומדת האופציה של גירושין דרך בית הדין הרבני. הדיונים בבית הדין הרבני מנוהלים על ידי דיינים שפועלים על פי הדת היהודית. הדיונים בבית הדין הרבני נחשבים לדיונים קשוחים ופחות נעימים. האופציה הזאת איננה מתאימה לכל אחד, ולרוב רק זוגות שומרי מסורת יעדיפו את האופציה הזאת על פני האופציה של הליך גירושין בבית המשפט לענייני משפחה.

כמה זמן אורך תהליך של גירושין דרך בית המשפט לענייני משפחה?

אורכו של הליך הגירושין תלוי אך ורק בכם, ועד כמה רמת השסע בין בני הזוג עמוקה. ככל שבני הזוג יתבצרו בעמדותיהם ויתקשו להגיע להסכמות, כך באופן טבעי יתארך ההליך ובית המשפט יצטרך להתערב על מנת להביא את בני הזוג למצב שבו הם מקבלים הסכם מסוים. ככל שבני הזוג יבינו כי הליך ארוך יכול לעשות להם רק נזק כך ההליך יתקצר ויהיה הרבה יותר קל וידידותי עבור כל אחד מבני הזוג. גירושין זאת איננה סיבה לטינה וריבים מיותרים, כי בסופו של יום לכל אחד מבני הזוג יש יותר מה להפסיד מגירושין מלוכלכים מאשר מה להרוויח מהם. צריך לזכור כי לא רק בני הזוג נמצאים בתפר, ברוב המקרים קיימים גם ילדים משותפים ובני משפחה שרואים את התהליך הזה וסובלים ממנו בדיוק כמוכם.

במצב שבו בני הזוג מגיעים להסכמות דרך גישור גירושין, הליך זה יכול לקחת מספר שבועות בלבד. תוך מספר שבועות יהיה ניתן לבנות הסכם אשר מרצה כל אחד מהצדדים, ומביא לכל צד את הדברים הקריטיים עבורו. גם בהסכם גירושין דרך גישור גירושין שמים בראש ובראשונה את טובת הילדים כאשר האידיאל הוא שהילד המשותף יישאר במשמורת אצל האימא ואילו האבא יזכה לביקורים מספר פעמים בשבוע. כמובן שיש מקרים שבהם המגשר רואה כי טובת הילד היא משמורת משותפת שווה או אפילו במקרים נדירים יותר גם משמורת מלאה של האבא על הילד.

מנגד גירושין שבהם כל אחד מבני הזוג מתבצר בעמדותיו יכולים לקחת מספר רב של חודשים, שבמהלכם יהיה קשה לכל אחד מבני הזוג לנהל את חייו באופן תקין ושגרתי. הליך הגירושין בבית המשפט הוא ארוך ומפרך, ודורש ברוב המקרים הכנות מתאימות לכל דיון על מנת שבסופו של יום תקבלו בדיוק את מה שאתם רוצים. זוהי הסיבה לכך שכיום מרבית הליכי גירושין בבית המשפט מסתיים בשלב של הגישור ולא גולשים למצב שבו בני הזוג נאלצים להגיע להחלטה של שופט בית המשפט.

היתרונות של הסכם גירושין במסגרת בית המשפט

היתרונות של הסכמי גירושין המגיעים אל בית המשפט במסגרת גישור גירושין מטעמו רבים ומגוונים. כאשר היתרון הבולט ביותר הוא שבית המשפט ברוב המקרים מאשר באופן ישיר את הסכם הגירושין שהתגבש במסגרת אותו הליך גישור מטעמו. בית המשפט הוא זה שמינה את המגשר, ולכן מדובר במגשר מוסמך ומנוסה אשר מטפל בעשרות תיקי גירושין מידיי שבוע. בית המשפט מבין כי הרצון המשותף של בני הזוג הוא הדבר החשוב ביותר במסגרת הליך הגירושין וכי אי הסכמה למתווה יכול להוביל לפיצוץ ומריבות בין בני הזוג.

במידה ותגיעו אל בית המשפט עם הסכם גירושין חיצוני שאיננו קשור אל אף איש מקצוע המוכר על ידי בית המשפט התהליך יהיה מעט יותר ארוך. בית המשפט יצטרך לעבור על ההסכם, ובנוסף השופט יצטרך לאמת כי כל אחד מהצדדים אכן מכיר בהסכם ומודע על עצם קיומו. לכן אם ברצונכם ללכת אל הליך גישור מוטב כי יהיו מטעם בית המשפט ולא באופן פרטי. אך ההחלטה נמצאת אך ורק בידיים שלכם. אתם אלה שמחליטים בסופו של יום היכן הכי טוב וכדאי לקחת לעשות את הליך הגישור, כמובן מוטב כי ההחלטה תהיה החלטה משותפת של בני הזוג ולא רק שלא אחד מהם.

העלויות של הליך גירושין בבית המשפט

עוד עניין שחשוב מאוד לקחת בחשבון כאשר ניגשים אל הליך גירושין המתבצע דרך בית המשפט הוא כל נושא העלויות. זוגות הנמצאים בסערת רגשות לא לוקחים בחשבון את כל העלויות הנדרשות לצורך תחילת התהליך דרך בית המשפט. בראש ובראשונה יש לקחת בחשבון את שכרו של עורך הדין אשר מלווה אתכם לכל אורך התהליך. ברוב המקרים השכר יכול להגיע לכמה אלפי שקלים, דבר שבחלק מהמקרים יכול לשחק תפקיד מרכזי בקבלת ההחלטות. אך אם ברצונכם לקבל הסכם גירושין אשר יעלה בקנה מידה אחד עם הציפיות שלכם, אתם תהיו חייבים להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני משפחה אשר ינחה אתכם כיצד עליכם להתנהל בבית המשפט.

חוץ משכרו של עורך הדין, קיימות גם האגרות של בית המשפט שעל חלקם תהיו חייבים לשלם במשותף עם בן הזוג ממנו אתם מתגרשים כמובן. העלויות שאותן דורש בית המשפט יכולות להגיע גם הם לכמה אלפי שקלים, כאשר לרוב העלויות לבית המשפט מסתכמות בכ-1000 עד 2000 שקל לכל התהליך. אסור להקל ראש בנושאים הללו, כי גם ככה בזמן ההליך המשפטי תצטרכו להחסיר ימי עבודה ואף להיעדר מחלקם. לכן חשוב מאוד שתעשו צעדים שקולים שאתם יודעים שאתם יכולים לעמוד אחריהם. לעיתים הפזיזות של בני הזוג המגיעים למצב שבו הם מעוניינים להתגרש מובילה אותם לאחר הגירושין למצב שבו המצב הכלכלי שלהם נמצא בשפל.

על מנת שתוכלו לקבל תמונת מצב מלאה על הליך גירושין בבית המשפט, חשוב מאוד שתתייעצו עם אנשי מקצוע בכדי שיסבירו לכם בדיוק לקראת מה אתם צועדים. לעיתים אנו נוטים לחשוב כי אנו יודעים הכול, אך כבר כאשר מתחילים כל הדיונים אנו מבינים כי המציאות שונה לגמרי ממה שציירנו לעצמנו בראש. התייעצות עם אנשי מקצוע וקבלת הסברים מקיפים תוכל לחסוך לכם לא מעט אי נעימויות ובעיות שעשויות לצוץ בעתיד. גם מגשר גירושין מוסמך יוכל להסביר לכם בדיוק כיצד פועל הליך הגירושין ומה עליכם לקחת בחשבון כאשר אתם ניגשים אליו. בסופו של יום אתם אלה שצריכים לקבל את ההחלטה, ולנסות למצוא את הדרך שתהיה הדרך הקלה והמהירה ביותר.

הליכי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה הן ללא ספק הדרך השכיחה ביותר כיום להתגרש. לכן אל תהססו לעשות זאת, וכאשר כל המידע מצוי בידיכם ואתם יודעים בדיוק לקראת מה אתם צועדים. אסור לכם לפחד מגירושין, זה דבר שכיח מאוד בימינו ולא כל בני הזוג מצליחים לתחזק זוגיות של עשרות שנים. ובראייה לאחור גם תבינו כי הגירושין יעשו טוב לכל אחד מבני הזוג, כך כל אחד יוכל להביא את עצמו לידיי ביטוי בצורה האולטימטיבית.

הליך גירושין בבית המשפט תלוי אך ורק בכם. ברגע שתבינו כי הליך הגירושין הוא לא קרב אגו בין בני הזוג אלא סיטואציה שבה בני הזוג חייבים להגיע לוויתורים והסכמות הוא יהיה הרבה יותר קל ונעים. לא כל הליך גירושין חייב להיות מוצק במשחקי אגו והמון טינה בין בני הזוג. ישנם מקרים גם שבהם ההליך מסתיים בצורה מכבדת ונעימה אשר עושה טוב לכל אחד מבני הזוג גם בזמן ההליך עצמו וגם לאחר מכן במשמורת המשותפת על הילדים.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here