מתגרשים? מה עדיף – בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני?

0
5196
מתגרשים? מה עדיף - בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני?
קרדיט freepik

ההבדלים המהותיים בין בית משפט לענייני משפחה לבין בית דין רבני יוצרים התלבטות אמיתית בכל תיק גירושין: לאיזו ערכאה כדאי להגיש כל תביעה משפטית. כולנו מכירים את המיתוס על פיו הערכאה הראשונה היא הכתובת עבור האישה ואילו הגבר צריך לפנות לבית דין רבני כדי לצאת עם ידו על העליונה. האם זה באמת כך  או שהתמונה מורכבת יותר?

בית משפט לענייני משפחה

ערכאה זו דנה בכל סכסוך משפטי הנובע מהקשר המשפחתי של הצדדים לסכסוך. בין היתר דנים בתי המשפט למשפחה בסכסוכי ירושה, ענייני אפוטרופסות, אימוץ ואישור הסכמי ממון. כמו כן, רבים מן התיקים בהם מטפלת ערכאה זו הם תיקי גירושין, כאשר למעשה הנושא היחיד שהיא אינו מוסמכת לדון בו הנו סידור הגט, עניין המסור לסמכות בלעדית של בתי הדין הרבניים. ערכאה זו היא ברמה של בית משפט שלום ולכן המבקש להגיש ערעור על פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה יפנה אל בית המשפט המחוזי.

בית הדין הרבני

מוסד הרבנות אחראי על מתן רישיון נישואין ועל סידור הגט וכן ניתנה לו בחוק סמכות לדון בכל תביעות הגירושין, במקביל לסמכות של בית משפט לענייני משפחה. מצב זה יצר את התופעה המכונה בעגה המשפטית בשם מרוץ הסמכויות. על פיה, הראשון מבין בני הזוג שיגיש תביעה בנושא מסוים לערכאה כלשהי, קנה עבורה את הסמכות לדון באותו העניין. נדגיש כי השינוי בחוק במסגרתו מוגשת קודם לכן בקשה ליישוב סכסוך, לא פתר בעיה זו, משום שהצד שהגיש את הבקשה, מקבל יתרון דיוני לבחור את הערכאה המועדפת עליו.

מרוץ הסמכויות

קיומה של סמכות מקבילה בין שתי ערכאות לא אמור בהכרח ליצור בעיה, שהרי הראשון בזמן הפונה לערכאה מסוימת רוכש לה סמכות לדון באותו העניין. אולם, מרוץ הסמכויות בהליך הגירושין אינו עניין טכני, אלא מהותי מאוד. ראשית, משום שבית המשפט לענייני משפחה פוסק על פי הדין האזרחי ואילו בית הדין הרבני על פי הדין הדתי. כך יוצא כי אותו עניין יכול להסתיים בתוצאה משפטית שונה לגמרי. שנית, הצדדים לסכסוך אינם אנשים זרים, אלא בני זוג שהסוגיות העומדות על הפרק הן הרות גורל עבורם. לכן, לזהות הערכאה הדנה בענייני הגירושין יש חשיבות אדירה והשפעה מרחיקת לכת על בני הזוג.

לאיזו ערכאה עדיף לפנות?

מרביתנו מכירים את המיתוס על פיו אישה בהליך גירושין צריכה לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ואילו הגבר אל בית הדין הרבני. אמנם יש מן האמת בדברים אלו, אך המציאות תמיד מורכבת יותר. עורך דין גירושין צריך אפוא לבחון בכל תיק בו הוא מטפל, לאיזו ערכאה עדיף לפנות ובאיזה עניין. לעיתים, נכון יהיה לאמץ את החלוקה המסורתית ולעיתים ההפך הוא הנכון. כמו כן ישנם מקרים בהם יבחר עורך הדין להגיש תביעות מסוימות לערכאה אחת ותביעות אחרות לערכאה שנייה על מנת להגיע לתוצאה המשפטית האופטימאלית.

משרד עורך דין מיטל כסיף הוקם ומנוהל על ידי עורך דין ומגשרת מיטל כסיף.

משרדה מתמחה שנים בתיקי: הסדרי ראיה, מזונות ילדים ואישה, אלימות במשפחה, גירושין,דמי מזונות, חלוקת רכוש בגירושין ועוד.

למיטל כסיף יש ניסיון רב בהופעות הן בבתי המשפט והן בבתי הדין הרבניים. המשרד מעניק ייעוץ וייצוג הן בערכאה האזרחית- בית המשפט לענייני משפחה, והן בבית הדין הרבני.

התקשרו עוד היום לתיאום ופגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות! – 077-9976279

 

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here